Behandling av leddsmerter, Ottestad | Ottestad Kiropraktorsenter

Ottestad kiropraktorsenter tilbyr behandling av leddsmerter ved vår klinikk på Ottestad. Behandling av leddsmerter på Ottestad kan hjelpe hvis du har stive, smertefulle og dysfunksjonelle ledd. Det kan hjelpe med å redusere smerte, øke bevegelighet og normalisere funksjon. Kiropraktisk leddkorrigering blir ofte, på litt mer folkelig vis, kalt for «knekking» grunnet den karakteristiske lyden et ledd lager når man gjenoppretter økt bevegelighet.

Kiropraktikk og kiropraktorbehandling

Kiropraktikk, også kjent som kiropraktorbehandling, er en behandling som særlig er rettet inn mot nedsatt bevegelse i ledd (leddrestriksjoner) og såkalte ‘låsninger’. Kiropraktorer er kjent for å gi effektiv ryggbehandling og har ledd som sitt spesialistområde, men gjennom sin 6-årige utdanning er det også omfattende fokus på diagnostisering, nevrologi, fysioterapi / rehabiliteringstrening og muskulær behandling – noe som gjør at ethvert problem i muskel- og skjelettsystemet kan evalueres av kiropraktor.

En moderne kiropraktor behandler altså helhetlig og vil ha fokus på muskler og ledd, samt instruere deg i spesifikke øvelser og råd for å redusere risikoen for at problemet blir gjentagende / kronisk. Det er grunnet denne omfattende utdanningen og spesialistkunnskapen at kiropraktorer har henvisningsrett til bildediagnostikk (MR, RØNTGEN, CT ++) og sykmeldingsrett i opptil 12 uker.

Her finner du kontaktinformasjon , adresse og kart for vår klinikk

En kiropraktor = En spesialist på både ledd og muskler

I moderne kiropraktikk så er behandlingen helhetlig og tilpasset den enkelte – dette vil si at både muskler og ledd evalueres på lik linje. Det er nemlig slik at muskler påvirker ledd og ledd påvirker muskler – det er derfor alltid best å behandle både muskler og ledd istedenfor bare en av komponentene. Et eksempel: Dersom du har betydelig nedsatt bevegelse i leddene i brystryggen (mellom skulderbladene), så er det en sjanse for at du – grunnet mindre bevegelse over tid – vil oppleve at du blir stram og sliten i muskulaturen som sitter innenfor skulderbladene. Normalt sett ved leddmanipulasjon / mobilisering av de involverte restriksjonene kombinert med muskelknutebehandling / intramuskulær nålebehandling / fysikalsk behandling, så vil man normalt sett oppleve en raskere effekt enn ved kun bruk av en av behandlingsmodalitetene.

Hvordan fungerer kiropraktorbehandling?

Formålet med kiropraktorbehandling er å fremme økt bevegelse i ledd som har tydelig nedsatt bevegelse gjennom leddmobilisering / leddjustering, da gjerne i kombinasjon med muskulært arbeid rettet mot tilhørende stramme muskler / myalgier. Mange forbinder særlig kiropraktor med effektiv behandling av såkalte fasettleddslåsninger (kjent som ‘låsning’ på folkemunne) i rygg og nakke. Med denne mobiliseringen av leddene forekommer det ofte en kavitasjon (mer folkelig kjent som et «knekk» eller «knepp») som ofte resulterer i en bedring og økt bevegelse. Denne kavitasjonen forekommer grunnet en trykkendring i fasettleddet når kiropraktoreren beveger på virvlene – ved en spesifikk bevegelse / leddkorrigering vil leddspalten midlertidig ‘åpne seg’ og frigjøre noe av trykket som har ligget der inn mot fasettleddet – det er når denne frigjøringen av trykk / bevegelse i det ‘låste’ leddet forekommer at man kan høre en karakteristisk kneppelyd. Denne lyden er altså ikke skummel, men kan heller gi en god indikasjon på at man klarte å bevege på det området man ønsket.

fasettledd

Hva er en leddlåsning?

En låsning som det kalles på folkemunne kommer altså fra ordet fasettleddlåsning. Dette er altså når vi får en dysfunksjon i fasettleddene i ryggvirvlene eller nakkevirvlene. Fasettleddene er de leddene som forbinder virvlene. Det er altså i disse leddene vi hovedsaklig kan få en låsning eller dysfunksjon. Dette kan igjen føre til leddsmerte eller leddstivhet.

– Kiropraktorbehandling: Noe for enhver

Vi er alle laget av muskler, sener og ledd. Det spiller ingen rolle hvilken alder du er i – jeg er temmelig sikker på at du også er bygget opp av muskler, sener og ledd. Dette innebærer at du som moderne menneske – med normalt høy bruk av smartphone, nettbrett eller PC på jobben – kan ha nytte av vårt behandlingstilbud. Våre klienter som mottar muskulær behandling er i alle aldre og treningsformer. Våre behandlere tar også hensyn til tidligere sykdomshistorie og dagsform for den enkeltes skreddersydde behandlingsoppsett.

– Kiropraktor + bevegelse = Sant

For å få enda bedre effekt av behandlingen vil vi – i de aller, aller fleste tilfeller – kombinere behandling med å instruere deg i hjemmeøvelser (både styrke og uttøyning) som du kan gjøre i heimen, kontoret eller på treningstudio. Vårt mål er nemlig ikke bare å lindre symptomene dine, men også gi deg en langvarig funksjonsbedring slik at problematikken ikke kommer igjen og igjen.

Les mer her: Muskulære teknikker og muskelterapi

– Hvem kan ha nytte av kiropraktorbehandling?

Som nevnt tidligere, så kan både ung og gammel, samt aktiv Birken-deltager eller hverdagsmosjonist, rammes av muskel- og leddproblematikk. Kiropraktorbehandling tilpasses alltid den enkelte og egner seg for alle. Vi har hatt (og har) klienter fra Hamar, Ottestad, Stange, Brummundal, Moelv, Løten, Ridabu og Ilseng for å nevne noen plasser, men også folk på gjennomreise fra andre steder slik som Lillehammer, Oslo og Kongsvinger.

Noen eksempler på ulike plager som kan behandles med kiropraktorbehandling:

Som nevnt kan alle muskel og skjelettplager evalueres og behandles via kiropraktor. Dersom vi diagnostiserer en plage som vi mener at trenger videre utredning, så vil vi henvise til bildediagnostikk eller legespesialist (f.eks. revmatolog).