Muskelknutebehandling, Ridabu | 4 Minutter fra Ridabu Sentrum

Vi tilbyr muskelknutebehandling til alle fra Ridabu ved vår klinikk på Ottestad – 4 minutter fra Ridabu sentrum. Muskelknutebehandling av overaktive muskler og myalgier kan hjelpe med å redusere anspenthet, trykkømhet og myofascielle smerter.

Triggerpunktterapi, også kalt triggerpunktbehandling eller muskelknutebehandling, er en behandling rettet mot såkalte triggerpunkter eller muskelknuter. Triggerpunktterapi tar altså sikte på å behandle og løsne opp i disse muskulære problemene, men for å forstå behandlingen må vi også forstå hva et triggerpunkt eller en muskelknute er. Triggerpunktterapi blir ofte kalt triggerpunktbehandling. Triggerpunkt / muskelknuter kan også behandles med intramuskulær nålebehandling – som kan være et godt verktøy dersom det er meget stramt og dysfunksjonelt i din muskulatur.

Her finner du kontaktinformasjon, adresse og kart for vår klinikk

Hva er et triggerpunkt / en muskelknute?

Definisjonen på et triggerpunkt er et område i en muskel som har betydelig økt spenning og tilstramning. Området vil være trykkømt og kan også referere smerter til nærliggende områder ved berøring / trykk. Et godt eksempel er en muskelknute i muskelen øvre trapezius som vi finner over skulderbladet (den tykke muskelen) – hvis denne blir overaktiv så kan den referere smerter mot bakhodet og videre mot tinningen, som igjen bidrar til det vi kaller nakkerelatert hodepine eller populært kalt trykkhodepine. Et annet eksempel er setemuskelen, gluteus minimus, som kan bidra til isjiaslignende smerter ned i benet og mot ytterleggen. Ofte i det vi kaller en isjialgi / falsk isjias presentasjon.

Hvordan fungerer triggerpunktbehandling?

Formålet med triggerpunktbehandling er å redusere smertesignaler som kan oppstå grunnet dysfunksjoner i stramme og overaktive muskler. Triggerpunktterapi kan være med på å redusere muskelspenninger og stoppe referert smertemønster fra den påvirkede muskelen. Triggerpunktbehandling går ut på at behandler legger et iskemisk trykk mot den overaktive muskelen og på den måten midlertidig reduserer blodtilførselen som resulterer i en nedgang i muskelaktivitet. Deretter vil kroppen tolke dette trykket som en ‘mikroskade’ og dermed sende inn sine bygningsarbeidere til området for å ordne opp. Dette resulterer i økt blodsirkulasjonen og sørger for at viktige ‘byggeklosser’ blir transportert til den stramme, irriterte eller skadde muskelen. Disse byggeklossene som reiser gjennom blodstrømmen er bl.a. kollagen og elastin, som begge er viktige for muskelreparasjon. Våre behandlere jobber helhetlig og har dermed den gode nytten av å ha flere verktøy i behandlingskassen.

– Bryter ned ‘dårlige’ muskelfibre

Triggerpunktbehandling sitt hovedformål er å redusere smerter og bryte ned vev som ikke fungerer slik som det skal – og deretter la kroppen erstatte det med nytt, friskere vev. På denne måten kan regelmessig behandling (cirka 1-2x i måneden) være et viktig verktøy for de som er opptatt av å holde seg i god funksjon og så smertefrie som mulige. Ved behov vil våre behandlere også sørge for at dine leddrestriksjoner får den behandlingen de trenger, da leddstivhet og nedsatt leddbevegelse ofte er en medvirkende årsak til tilstramning i muskulaturen.

Triggerpunkter

– Muskelknutebehandling: Noe for enhver

Vi er alle laget av muskler, sener og ledd. Det spiller ingen rolle hvilken alder du er i – jeg er temmelig sikker på at du også er bygget opp av muskler, sener og ledd. Dette innebærer at du som moderne menneske – med normalt høy bruk av smartphone, nettbrett eller PC på jobben – kan ha nytte av vårt behandlingstilbud. Våre klienter som mottar muskulær behandling er i alle aldre og treningsformer. Dette er en behandlingsform som dermed egner seg for alle. Våre behandlere tar også hensyn til tidligere sykdomshistorie og dagsform for den enkelte behandling.

– Muskelknutebehandling + bevegelse = Sant

For å få enda bedre effekt av behandlingen vil vi – i de aller, aller fleste tilfeller – kombinere behandling med å instruere deg i hjemmeøvelser som du kan gjøre i heimen, kontoret eller på treningstudio. Vårt mål er nemlig ikke bare å lindre symptomene dine, men også gi deg en langvarig funksjonsbedring slik at problematikken ikke kommer igjen og igjen.

Les mer her: Muskulære teknikker og muskelterapi

– Hvem kan ha nytte av triggerpunktterapi?

Som nevnt tidligere, så kan både ung og gammel, samt aktiv Birken-deltager eller hverdagsmosjonist, rammes av muskel- og bindevevsproblematikk. Triggerpunktbehandling kan være en god måte å redusere muskelspenninger, bidra til økt reparasjon, samt gi funksjonsbedring – så med det i tankene, så er denne typen behandling noe for de aller fleste. Vi har hatt (og har) klienter fra Hamar, Ottestad, Stange, Brummundal, Moelv, Løten, Ridabu og Ilseng for å nevne noen plasser, men også folk på gjennomreise fra andre steder slik som Otta, Espa og Dokka.

Noen eksempler på ulike plager som kan behandles med triggerpunktbehandling (ofte gitt i kombinasjon med annen behandling slik som leddbehandling/mobilisering og annet muskulært arbeid):